INFRACȚIUNEA DE ÎNȘELĂCIUNE COMISĂ DE “SAMSARII DE AUTOTURISME”

(DAUNELE ASCUNSE ALE AUTOTURISMELOR ȘI KILOMETRAJUL DAT ÎNAPOI)

Câți dintre noi nu am achiziționat un autoturism second-hand sau ne-am dorit achiziționarea unuia și am ezitat din cauza “samsarilor” și a metodelor pe care aceștia le folosesc pentru a ne înșela? De ce, atunci când dorim să facem o astfel de achiziție, trebuie să ne gândim cum să nu dăm banii pe autoturisme cu daune ascunse sau cu kilometrii dați înapoi?

La o astfel de achiziție ar trebui să ne putem concentra doar la suma de bani pe care vrem să o folosim pentru cumpărarea unui autoturism, la marca și model, precum și la opțiunile acestuia, fără temerea că vom fi înșelați de “samsari”!

  1. CONSIDERAȚII PRELIMINARE

Piața de autoturisme second-hand importate a crescut simțitor pe teritoriul României, procentul mașinilor aduse din străinătate fiind mult peste al celor autohtone. Odată cu asta și oportunitățile samsarilor care urmăresc doar profituri uriașe și imediate. Aceștia au metode noi de înșelăciune iar pe cele vechi și le-au îmbunătățit.

Este foarte ușor să le cădeți în plasă, având în vedere cât de simplu se fac ilegalitățile în domeniul tranzacțiilor auto second-hand. Mediul on-line este plin de dovezi ale unor astfel de înșelăciuni și, fiecare dintre noi, avem un prieten sau o cunoștință, ce a picat în capcana samsarilor.

Deja există ateliere ilegale de reparat mașini, în hale improvizate, unde autoturismele distruse în accidente, daune totale, sunt refăcute și introduse pe piața autoturismelor second-hand, ulterior în circulație. Riscurile sunt deopotrivă pentru cei care le cumpără precum și pentru cei care, fără vină, se află în locul nepotrivit.

De către inspectorii Registrului Auto Român este confirmat faptul că acesta este un fenomen pentru care nu au, încă, rețeta de a-l combate.

Românii cumpără mai mult ca niciodată autoturisme vechi  datorită lipsei de bani iar samsarii speculează această cerere, astfel că, orice epavă frumos recondiționată, devine mai atractivă decât o mașină nouă care te înglodează în datorii.

Anual, samsarii de autoturisme introduc, cu ușurință, în țara noastră sute de mașini lovite în străinătate. Oricine poate intra în România cu un autoturism făcut praf, dacă declară că îl aduce pentru piese. Singurul act cerut e o factură cu mențiunea: vehicul inutilizabil în trafic.

De asemenea, sunt mașini epave, efectiv, care sunt vândute de firmele de asigurări sau de proprietari pe sume derizorii. Acestea sunt reparate in garajele neautorizate și reintroduse în circulație.

Un vehicul implicat într-un accident cu avarii majore, reparat într-un service cu competențe tehnice scăzute, fără a fi verificat din punct de vedere al condițiilor de admitere în circulație, reprezintă un pericol.

Pe samsari nu-i interesează câte vieți pun în pericol.

Este atât de usor să procuri o carte de service, cu toate reviziile la zi, încât cu greu v-ați putea da seama că aveți de-a face cu un fals. Aceste falsuri sunt executate de specialiști în astfel de fraude.

Având în vedere faptul că doar 40% dintre mașinile second hand scoase la vânzare în România sunt bune de cumpărat iar restul de 60% sunt cu probleme, există o foarte mare probabilitate ca și tu să fii/să fi fost victima unei astfel de înșelăciuni.

Statisticile furnizate de către site-urile ce verifică, în baze de date comune europene, realitatea kilometrajului și daunele în care a fost implicat un autoturism, arată faptul că mai mult de o treime din verificările efectuate au scos la iveală daune ascunse și kilometraj modificat.

  1. CE POȚI FACE ÎN CAZUL ÎN CARE AI FOST VICTIMA UNEI ASTFEL DE ÎNȘELĂCIUNI

Contrar celor afirmate de multe persoane, cum că nu ar exista o legislație care să permită tragerea la răspundere penală a celor care comit astfel de fapte, înșelăciunea este reglementată în Codul Penal al României, aceasta incluzând un spectru larg de acte ce pot însemna că ați fost înșelat.

Suficiente persoane și-au găsit dreptatea în justiția românească pentru înșelăciunile auto ale căror victime au fost, recuperându-și în totalitate sumele plătite pentru cumpărarea autoturismelor.

Din cauza acestei necunoașteri a legislației din România, de multe ori, persoanele înșelate nu intreprind nicio acțiune pentru pedepsirea celor care comit astfel de infracțiuni și recuperarea prejudiciului.

Prin afirmarea faptului că, în legislația europeană, astfel de infracțiuni sunt pedepsite iar în România nu, se încurajează acest fenomen ce are are ca rezultat înșelarea cumpărătorului de bună-credință român, samsarii fiind convinși că ceea ce fac ei nu este infracțiune și astfel nu pot fi pedepsiți.

Faptul că nu există o legislație specială care să incrimineze în mod direct vânzarea unui autoturism cu kilometrii dați înapoi sau cu daune ascunse, nu înseamnă că acțiunile prin care ești indus în eroare la achiziționarea unui autoturism nu este infracțiune.

Persoanele care au descoperit ulterior perfectării actelor de vânzare-cumpărare ale autoturismului, că sunt victima unei înșelăciuni cu privire la datele sau funcționarea autoturismului, pot formula plângere penală la orice secție de poliție, sub aspectul comiterii infracțiunii de înșelăciune, faptă prevăzută și pedepsită de art. 244 din Codul penal.

În cadrul acestei plângeri penale, victima va trebui să ceară recuperarea pagubei produse prin această infracțiune, prin constituirea ca parte civilă în procesul penal.

Prin faptul că infracțiunea de înșelăciune prevede că vă puteți împăca cu autorul infracțiunii iar acesta să nu mai fie tras la răspundere penală (să nu mai fie trimis în judecată), puteți condiționa această împăcare de restituirea întregii sume pe care ați plătit-o pentru autoturism. (cine nu ar vrea ca în loc să fie condamnat să poată restitui toată suma pe care a primit-o pentru autoturism???). Astfel, se poate ajunge la o recuperare foarte rapidă a sumei de bani pe care ați plătit-o cu bună-credință.

Cu ocazia cercetărilor ce vor fi efectuate pentru probarea infracțiunii ce ați reclamat-o, se vor efectua expertize de specialitate ce vor demonstra dacă ați fost sau nu, victima unei infracțiuni de înșelăciune.

Foarte importante, pentru demonstrarea infracțiunii ale cărei victime ați fost, sunt și verificările ce pot fi efectuate în bazele de date ale Registrului Auto Român (RAR), precum și în bazele de date europene.

De asemenea, se poate face și o notificare scrisă a “samsarului”, înainte de introducerea plângerii penale, prin care să cereți restituirea întregii sume de bani, menționând că în caz contrar veți introduce o plângere penală pentru comiterea infracțiunii de înșelăciune.

  1. METODELE FOLOSITE DE “SAMSARI” SUNT FOARTE VARIATE DAR CELE MAI IMPORTANTE SUNT:
  2. Falsificarea kilometrajului din bord

Există autoturisme, de 2-3 ani vechime, care frecvent ajung la un rulaj de 400-500.000 de kilometri. Ele sunt achiziționate la un preț foarte mic, ele arată foarte bine, fiindcă nu sunt foarte vechi, uzura fiind doar internă și atunci se poate face un profit frumos.

Din păcate, mulți cumpărători nu se informează. Ei doresc să-şi cumpere cu un buget mic o maşină cât mai nouă şi cu kilometri cât mai puţini. Aici intervin samasarii care le îndeplinesc dorinţa. Cumpără maşini din afară cu kilometraj mult mai mare, le aduc în România, le înregistrează cu un kilometraj mult mai mic şi oferă exact ce îşi doreşte clientul. Asta cu toate că cei mai mulţi dintre clienţi văd că ceea ce cumpără este mult mai ieftin decât ceea ce găsesc pe piaţă. Din darea kilometrajului înapoi, samsarii pot câştiga până la 20% din valoarea unei maşini, conform statisticilor.

  1. Repararea autoturismelor cu daună totală din Europa sau din România

Pe site-urile de specialitate, există mașini la vânzare care au fost aduse daună totală, sudate, cosmetizate, gata de vânzare și prezentate ca mașini fără incidente. Astfel de mașini grav avariate sunt făcute din bucăți în garaje din România, metoda de reîntregire a mașinii fiind sudarea de ansamble.

Mașinile care au avut accident frontal grav ,implicit lonjeroane strâmbe sunt declarate de către orice asigurator “masină daună totală”. Lonjeroanele sudata vor coroda în scurt timp (temperatura de sudare fiind mare,  materialul feros sau neferos își va pierde proprietățile ), intervențiile asupra lonjeroanelor nu sunt acceptate de niciun producător sau de niciun service, acestea afectând grav siguranța mașinii.

Maşinile sunt polişate, lustruite, miros frumos. Speach-ul vânzătorului este în direcţia de a minimiza orice problemă depistată, şi urgenţa.

  1. Intervențiile asupra filtrului de particule

Conform normelor europene în vigoare producătorii instalează pe autovehicule filtre de particule. Durata de viață ale acestora este de maxim 250.000 km, după fiind necesară înlocuirea. Costul unui filtru de particule fiind între 1000 și ajungând chiar la 4000 de euro iar samsarii neinvestind bani în schimbarea acestora și aducând mașini cu kilometraj real de peste 400.000, folosesc nenumărate metode de înșelăciune ale potențialilor clienți. Astfel aceștia încearcă mai multe metode printre care se numără :

-anularea filtrului de particule din softul mașinii;

-anularea fizică a filtrului de particule (înlocuirea cu țeava de eșapament) + anularea din softul mașinii;

-găurirea acestuia astfel încât senzorii care citesc presiunea din filtru să înregistreze valori minime ,arătând oarecum că acesta este nou, la o diagnoză simplă aceștia arătând valori în parametri;

-demontarea și spălarea elementului filtrant și ulterior remontarea pe mașină.

Toate aceste intervenții duc la scurta prelungire a vieții filtrului, urmate de fum și noxe excesive pentru norma de poluare a respectivului autovehicul. La o eventuală inspecție RAR (ITP),  autovehiculul nu va trece cu siguranță testul de noxe iar cumpărătorul de bună credintă este nevoit să investească sume mari pentru înlocuirea filtrului.

  1. Anularea martorilor luminoși din bord

Pentru stingerea și anularea martorilor din bord se folosesc mai multe metode printre care scoaterea fizică a becurilor aprinse, astuparea acestora (spre exemplu cu bandă izolieră neagră) sau chiar anularea lor din laptop.

  1. Vânzarea autoturismelor fără airbaguri

Această metodă este la fel de bine cunoscută, samsarii alegând  să înlocuiască airbagul cu o rezistență, punând astfel în pericol viața eventualului cumpărător.

  1. Vânzarea unor autoturisme cu alte opțiuni sau mai puține decât cele declarate de vânzător, cum ar fi declararea în fals că autoturismul este full-option.

 

  1. METODE PRIN CARE SE POATE PREVENI ÎNȘELĂCIUNEA LA ACHIZIȚIONAREA UNUI AUTOTURISM
  2. Un cumpărător de bună credinţă ar trebui să verifice mai întâi online, după seria de şasiu, pentru a vedea dacă sunt sau nu kilometrii daţi înapoi, sau dacă maşina a avut eventuale daune. Acesta este un filtru preliminar.
  3. Înainte de cumpărare, trebuie făcută o verificare tehnică şi de daunalitate, cu măsurarea grosimii stratului de vopsea. Trebuie să vedem dacă motorul funcţionează corespunzător, dacă a avut avarii majore care nu figurează în niciun raport online şi dacă are probleme pe zona de siguranţă sau zona electrică.
  4. Prețurile foarte mici, de cele mai multe ori, sunt semnul unor probleme în legătură cu autoturismul și a unei potențiale infracțiunii ale cărei victime ați putea fi.

Contactați-mă!

× Cu ce vă putem ajuta?